***** با پر کردن فرم "نیازسنجی" در منوی اصلی، ما را در ارائه خدمات بهتر، یاری رسانید *****

نکته 50: ضرورت بیان سوال تحقیق در مقدمه

یکی از راه هایی که باعث می شود تا در مقدمه سریع برویم سراغ اصل مطلب این است که سعی کنیم که در صفحه اول مقاله، سوال اصلی مقاله را مطرح کنیم. بعضا توصیه می شود که در پارگراف دوم این کار صورت بگیرد. یعنی بعد از اینکه در پاراگراف اول طرح موضوع کرده ایم، در پاراگراف دوم بگوییم که این مقاله به دنبال پاسخ دادن به چه سوالی است. این کار باعث می شود که کلی مقدمه چینی ها و داستان سرایی هایی غیرمرتبط را راحت تر حذف کنیم و مخاطب سریع تر به اصل حرف ما در مقاله پی ببرد.

نکته 49: طفره رفتن در مقدمه

یکی از اشتباهات رایج ما در نگارش مقدمه مقاله این است که طفره می رویم. یعنی به جای اینکه یک راست برویم سر اصل مطلب، به حواشی آن می پردازیم. مثلا به جای اینکه یک راست بگوییم که "سه پژوهش اخیرا چهار دلیل برای استفاده نکردن از شبکه های اجتماعی در محیط های آموزشی را مطرح کرده اند"، شروع می کنیم به داستان سرایی و می گوییم "همان طور که همگان می دانند، شبکه های اجتماعی امروزه در تمامی دنیا فراگیر شده اند. ..." قاعده کلی این است که هر حرفی که برای مخاطب تخصصی مقاله ما جدید، جالب و ضروری نیست باید حذف کنیم.

نکته 48: حساسیت اولین پاراگراف مقدمه

اصطلاحات می گویند که اولین برخورد می تواند آخرین برخورد باشد. تصور کنید که برای یک مصاحبه شغلی با لباسی کثیف و آشفته حاضر شویم. همین حالت برای اولین پاراگراف مقاله مطرح است. اصطلاحات اولین پاراگراف باید به قدری قوی و محکم و جذاب باشد که مخاطب را مشتاق کند که پاراگراف های بعدی را بخواند. اولین پاراگراف معمولا موضوع اصلی مقاله را طرح می کند و باید به شکلی قوت تفکر و عمق مقاله و هنر نویسندگی ما را به خوبی نشان دهد. خیلی وقت ها نویسندگان مقاله ده ها بار این پاراگراف را بازنگری می کنند تا به شکل مناسب دربیاید. یکی از اشتباهات رایج در نگارش پاراگراف اول این است که آن را به شکل کلیشه ای بنویسیم: مثل حالتی که در دبستان انشا می نوشتیم: "همانطور که  می دانیم مقوله استفاده از ابزارهای آموزشی نوین مقوله ای بسیار مهم و حیاتی است"! تکنیک های بیشتری در خصوص نگارش پاراگراف اول و اشتباهات رایج دیگر در این زمینه را می توانید در فصل سوم بسته آموزشی مقاله نویسی مشاهده کنید.

نکته 47: پیگیری بعد از ارسال مقاله چگونه باید باشد؟

سردبیر و داوران افراد پرمشغله ای هستند. به همین دلیل، بایستی به صورتی اصولی و محترمانه مسیر داوری مقاله مان را بعد از ارسال پیگیری کنیم. معمولا مجلات یک تخمین از زمان داوری به ما می دهند. اما به صورت سرانگشتی، حدودا بعد از 3 ماه اگر خبری از فرآیند داوری نشد، معقول است که به سردبیر ایمیل بزنیم (بعضی وقت ها این کار از طریق نرم افزار آنلاین ارسال مقاله صورت می گیرد) و پیگیر وضعیت مقاله مان بشویم. در این نامه باید ذکر کنیم که عنوان مقاله ما چیست، در چه تاریخی ارسال شده است. بایستی ابتدا تشکر کنیم از سردبیر برای بررسی مقاله ما و بیان کنیم که می خواهیم از وضعیت مقاله خودمان مطلع شویم. در بسته آموزشی مقاله نویسی جزئیات و نمونه ای از نامه پیگیری مقاله را می توانید مشاهده نمایید.

نکته 46: مقاله چند نویسنده داشته باشد خوب است؟

به تعداد افرادی که واقعا در تولید و تدوین محتوای مقاله مشارکت کرده اند! در رشته های علوم پایه مانند فیزیک که بعضا ده ها محقق روی یک پروژه تحقیقاتی کار می کنند، اسامی تمامی نویسندگان در مقاله ذکر می شود. در رشته های علوم انسانی که تعداد محققین یک مقاله کمتر است، معمولا بین 2 تا 4 نفر مقاله را می نویسند. دقت کنید که افزایش تعداد نویسندگان مقاله معمولا نقشی در داوری مقاله ندارد. مثلا انتظار این نیست که مقاله ای که 4 نویسنده دارد، دو برابر مقاله ای که 2 نویسنده دارد مطلب یا کیفیت داشته باشد. اما افزایش تعداد نویسندگان مقاله ممکن است که فرآیند نگارش مقاله و بازنگری آن را طولانی کند چراکه هماهنگی و مدیریت تیم بزرگ نویسندگان معمولا دشوار است.

نکته 45: مشخصات تماس با مراکز دولتی

اخیرا بعضی از مجلات و نمایه های علمی بین المللی حساسیت هایی در خصوص داوری مقالاتی که از ایران ارسال می شود پیدا کرده اند. به همین دلیل بهتر است که در صورت امکان از ایمیل های دانشگاه به جای ایمیل های مربوط به موسسات دولتی استفاده کنیم. به عنوان مثال اگر دانشجوی یک دانشگاه هستیم و همزمان در یک موسسه پژوهشی وابسته به یک وزارتخانه دولتی هم کار می کنیم، بهتر است که در قسمت مشخصات نویسندگان از مشخصات دانشگاهی خودمان استفاده کنیم.

نکته 44: ایمیل رسمی یا غیر رسمی در مقاله

بهتر است که در ارسال مقاله از ایمیل های رسمی مانند ایمیل های دانشگاهی استفاده کنیم. استفاده از ایمیل های غیررسمی مانند Gmail و Yahoo نشانگر این است که یا ما ارتباطی با مراکز رسمی علمی نداریم و یا اینکه نسبت به ارتباطات رسمی ناآشنا هستیم. حتی اگر ایمیل رسمی ای هم نداریم، بهتر است که حتما در ایمیل غیر رسمی خود، از امضای مناسبی که جایگاه رسمی ما را نشان می دهد استفاده کنیم. البته یکی از مشکلات ایمیل های دانشگاهی این است که بعد از فارغ التحصیلی یا رفتن به دانشگاهی دیگر، قابل دسترسی نیستند. به همین دلیل، معمولا در سیستم های ارسال مقالات ایمیل دومی را به عنوان ایمیل جایگزین درخواست می کنند. در این حالت می توانیم از ایمیل های شخصی خودمان به عنوان ایمیل جایگزین استفاده کنیم. اطلاعات بیشتر در خصوص انواع سیستم های ارسال مقاله و جزئیات آن را می توانید در فصل پنجم بسته آموزشی مقاله نویسی ملاحظه فرمایید.

نکته 43: آیا اعتبار نویسندگان مقاله در شانس پذیرش آن تاثیر دارد؟

هم بله و هم نه! طبیعی است که سردبیر وقتی مقاله ای را دریافت می کند، علاوه بر محتوای مقاله، نگاه می کند ببیند که نویسندگان آن چه افرادی هستند. دلیل اول این است که برای انتخاب داوران، باید دقت کند که تا حد امکان از همکاران نزدیک نویسندگان انتخاب نکند تا شائبه تبانی نباشد. دوم اینکه شناخت نویسندگان کمک می کند که گرایش های تئوریک و فکری آنها را بهتر بشناسد و در نتیجه داوری بهتری انجام دهد. اما داوران مقاله قاعدتا مشخصات نویسندگان مقاله را نمی بینند. ولی بعد از اینکه داوران نظرات خودشان را دادند، این سردبیر است که نظرات را جمع بندی می کند و تصمیم نهایی را میگیرد. در این حالت، معمولا اعتبار نویسندگان تاثیرگذار است. نخست از این جهت که مقالاتِ نویسندگان معتبر معمولا با دقت بیشتری داوری می شود، درست مثل حالتی که یک دندان پزشک برود پیش یک دندانپزشک دیگر برای درمان. همچنین وقتی که نویسندگان مقاله معتبر و شناخته شده باشند، معمولا اگر مقاله نیاز به بازنگری جدی داشته باشد، سردبیر این فرصت را به نویسندگان می دهد چراکه پیش بینی می کند که نویسندگان معتبری در این سطح توان بازنگری جدی مقاله را داشته باشند. البته از طرف دیگر هم وقتی که نویسندگان معتبری در مقاله هستند، انتظار سردبیر از کیفیت مقاله هم به صورت متناسب بالاتر می رود.

  1. خرید بسته آموزش مقاله نویسی با یک تماس
  2. خرید کتاب آموزش مقاله نویسی با یک تماس

 جهت تهیه بسته آموزش مقاله نویسی با قیمت 69000 تومان می توانید از طریق یکی از گزینه های زیر اقدام نمایید:

  • با شماره  30-66498929 تماس حاصل نموده و بسته را سفارش دهید.
  • با مراجعه به آدرس تهران، میدان انقلاب، بین خ فروردین و اردیبهشت، ساختمان 1474، ط اول، انتشارات کتابخانه فرهنگ، به صورت حضوری بسته را خریداری نمایید.

 جهت تهیه کتاب 25 اصل اساسی مقاله نویسی با قیمت 8000 تومان می توانید از طریق یکی از روش های زیر اقدام نمایید:

  • با شماره 30-66498929 تماس گرفته و پس از سفارش کتاب خود را از طریق پست دریافت نمایید.
  • با مراجعه به آدرس تهران، میدان انقلاب، بین خ فروردین و اردیبهشت، ساختمان 1474، ط اول، انتشارات کتابخانه فرهنگ، به صورت حضوری کتاب را خریداری نمایید.