***** با پر کردن فرم "نیازسنجی" در منوی اصلی، ما را در ارائه خدمات بهتر، یاری رسانید *****

جواب سوالات فصل اول

 

 

زیربخش

سوال

پاسخ

بخش دوم: چرايي و چيستي مقاله نويسي 

1-2-1   

اگر بخواهیم الگویی برای نوشته های آکادمیک خود انتخاب کنیم، نوشته های سعدی را انتخاب می کنیم یا حافظ؟ به عبارت دقیق تر کدام یک از سه ویِزگی اساسی نگارش های آکادمیک در نوشته های این دو شاعر بیشتر نوشته می شود؟

قطعا سعدی! علتش اینه که نوشته های سعدی چند ویژگی اساسی دارند که از ویژگیهای بسیار مهم نگارش آکادمیک است. نخست اینکه سعدی از اصطلاحات و ساختارهای پیچده استفاده نمی کند. خیلی راحت می گوید "دو برادر یکی خدمت سلطان کردی و دیگری به زور بازو نان خوردی". اما حافظ خیلی پیچیده و با استفاده از انواع صناعات ادبی استفاده می کنه. مثلا می گوید "نیست بر لوح دلم جز الف قامت دوست"! ویژگی مهم دیگری که نوشته های سعدی دارد این است که از جملات کوتاه استفاده می کند. این یکی از مهمترین رموز افزایش خوانایی در نگارش آکادمیک است. اما در مورد سه ویژگی اساسی نوشته های آکادمیک، تنها تفاوت این است که ساختارهای نگارش سعدی بسیار خطی تر و منطقی تر است. مثلا سعدی اول می گوید که "در هر نفسی دو نعمت موجود است" و بعد می گوید خوب پس "بر هر نعمتی شکری واجب".

1-2-2   

فرض کنید که یک مقاله ای را در یک کنفرانس داخلی یا بین المللی ارائه کرده اید ، حالا همان مقاله را می توانید برای یک مجله داخلی یا یک مجله خارجی هم مجددا ارسال کنید؟.

کنفرانسها معمولا محدودیتی برای ارسال مجدد مقاله به کنفرانس یا مجله دیگری قرار نمی دهند مگر اینکه این مساله به صراحت در زمان پذیرفته شدن مقاله در کتاب مقالات کنفرانس (proceedings) ذکر شده باشد. به همین خاطر، اگر مقاله ای در کنفرانسی ارایه شده و یکی از شروط چاپ شدن مقاله در کتاب مقالات کنفرانس این باشد که عین این مقاله در جای دیگری ارایه نشود، لذا نمی توان همان مقاله را برای مجله دیگری ارسال کرد.

1-2-3   

با توجه به هدفی که از مقاله نویسی دارید، کدامیک از انواع مقالات علمی که در این درس ارائه شد، برای هدف شما مناسب تر است؟( چه نوع مقاله ای برای هدف من مناسب تر است؟)

یکی از تکنیکهایی که برای انتخاب نوع مقاله مناسب به ما کمک می کند، مطالعه و مقایسه مقالات الگو در رشته تخصصی مان است. در این زمینه، می توانید به صفحه دانلوود مقالات الگوی فارسی و انگلیسی مراجعه کنید و نمونه های از این مقالات را در رشته های مختلف علوم انسانی ببینید. در خصوص نحوه استفاده از مقالات الگو می توانید به نکات هفتگی مرتبط در این زمینه مراجعه کنید.

1-2-4   

بر اساس هدفی که از مقاله نویسی دارید کدامیک دسته از مجلات اکادمیک گزینه مناسبی برای شما است؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است قبلش به سوال دیگری فکر کنید: انواع مختلفی از مقالات را داریم، انواع مجلات هم در این بخش دیدیم(عمومی یا تخصصی، تئوریک یا کاربردی، کمی یا کیفی )، به نظر شما هر کدام از انواع مقالات با کدام یک از انواع مجلات تناسب بیشتری دارد؟

به صورت کلی، مجلات عمومی و تخصصی همه نوع مقالاتی را چاپ می کنند. تنها تفاوتشان این است که مجلات تخصصی، در حوزه تخصصی محدودتری این کار را انجام می دهند. اما مجلات کاربردی، در مقایسه با مجلات تئوریک، بیشتر به مقالات کاربردی تمایل دارند. و بالاخره اینکه معمولا تفاوتی بین مجلات کمی یا کیفی از نظر نوع مقاله مورد پذیرش نیست. تنها تفاوت این است که در زمانی که مقالات تجربی یا روش شناختی می نویسیم، اگر روش مورد توجه ما کمی هستند، قاعدتا برای مجلاتی که تمایل به روشهای کمی دارند باید ارسال کنیم.

بخش سوم: فرآيند مقاله‌نويسي از ابتدا تا انتها 

1-3-1   

به نظر شما چگونه می توان یک نقطه شروع خوب عملی برای مسیر نوشتن مقاله ایجاد نمود؟ (یک نقطه شروع عملی)

مطالعات مختلف در طول قرنها و تاریخ و در لحظات بحرانی شب امتحان نشان داده است که یکی از بهترین روشهای شروع کردن یک کار مثل مقاله نویسی ایجاد یک ددلاین (زمان تحویل!) است. خیلی ساده، دست به کار بشوید و در حوزه تخصصی خودتان یک کنفرانسی را پیدا کنید که تاریخ ارسال مقاله اش در فاصله دو سه ماه دیگر باشد. بر این اساس، برنامه ریزی کنید که یک دور مراحل چهارگانه مقاله نویسی را (مرحله پنجم فعلا نیازی نیست!) را در این فاصله اجرا کنید. چه بسا در انتها یک مقاله خوب پذیرفته شده در کنفرانس هم داشته باشید. نگران نباشید که ممکن است نتوانید در کنفرانس شرکت کنید. سعی کنید که کنفرانس تا حد امکان در حوزه تخصصی شما باشد. برای دیدن لیست کنفرانسهای بین المللی می توانید به بخش پیوندهای وب سایت مراجعه کنید.

1-3-2   

اگر سه ویژگی اساسی مقاله را در نظر بگیریم (شفافیت، مشارکت یا نوآوری، قانع کنندگی) و از آن طرف دو مسئله مهم "چه" بنویسیم و "چگونه" بنویسیم را در نظر بگیریم، تکنیک هایی هستند که می توانند به هر یک از خانه های ماتریس اشاره کنند به نظر شما چه تکنیک هایی را تا به حال با هم مطرح کردیم که می تواند در خانه های این ماتریس قرار گیرد؟ (شکل)

برای شفافیت، هم باید دقت کنیم که چه می نویسیم و هم توجه کنیم که چگونه بنویسیم. در خصوص چه نوشتن، یکی از تکنیک های مهم مثال زدن است. تکنیک مهم دیگر استفاده از مسیر استدلال خطی و منطقی است. تکنیک دیگر این است که از شکل ها و جداول مختلف برای نمایش تصویری مسایل پیچیده استفاده کنیم. اما در خصوص چگونه نوشتن، تکنیکهای زیادی مانند استفاده از جملات کوتاه، استفاده از عبارتهای ساده و عدم استفاده از جملات مجهول می توانند به ما کمک کنند.

در خصوص مشارکت یا همان نوآوری مقاله، عملا مساله اصلی به چه نوشتن بر می گردد تا چگونه نوشتن. بعضی از مهمترین تکنیکهایی که در یافتن نوآوری مقاله به ما کمک می کند عبارتند از حذف مسایل بدیهی، عدم تکرار بیش از حد و تحلیل به رابطه بین یافته های تحقیق با یافته های مرتبط قبلی. اما در خصوص قانع کنندگی، مساله به هر دو جنبه چه نوشتن و چگونه نوشتن بر می گردد. در خصوص چه نوشتن، مهمترین مساله در بخش متدلوژی و مسیر استدلال مقاله است که باید به شکلی باشد که یک متخصصِ بدبین و سخت گیر نتواند به هیچ بخشی از مسیر تحقیق و استدلال ما ایرادی بگیرد. اما در خصوص چگونه نوشتن، استفاده از عبارتهای متواضعانه و لحن آکادمیک معمولا باعث می شود که قانع کنندگی مقاله ما بیشتر شود. در خصوص هر کدام از این تکنیکها در درسهای بعدی به صورت مفصل توضیح داده می شود.

بخش چهارم: مروري بر فرآيند پژوهش 

1-4-1   

به نظرشما کدام یک از 5 مرحله تحقیق(انتخاب موضوع تحقیق،مرور ادبیات ،طراحی سوالی تحقیق، انتخاب روش تحقیق و انجام آن) بایستی به صورت رفت و برگشتی با هم انجام شوند یعنی باید بین آن مراحل مرتبا چرخید؟ یک راهنمایی: دو مرحله هست که خیلی بهم وابسته اند . (رفت و برگشت بین مراحل تحقیق؟)

مرور ادبیات و طراحی سوال تحقیق معمولا بیش از همه به هر وابسته هستند و حالت رفت و برگشتی دارند. مثل خرید کردن خانم هاست. به صورت کلی می دانید که مثلا می خواهید کفش بخرید (این می شود انتخاب موضوع تحقیق). وارد مغازه اول می شوید، تمامی کفش های مرتبط و غیر مرتبط را یک دور چک می کنید، قیمتش را می پرسید و بعضا می پوشید. یک ایده هایی در مورد کفش مناسب (همان سوال تحقیق) پیدا می کنید. بعد می روید مغازه بعدی، چندتاکفش جدید می بینید و اصلا نظرات در مورد کفشهایی که در مغازه قبلی دیدید عوض می شود. خلاصه اینقدر مغازه های مختلف می روید و بین مغازه ها رفت و برگشت می کنید تا بالاخره کفشتان را می خرید. یکی از هنرهای یک پژوهشگر خوب این است که به کفش اول (یعنی اولی سوال تحقیقی که به ذهنش می رسد) قانع نشود و تلاش کند که با مطالعه بیشتر، سوال تحقیق خودش را بهبود بدهد یا حتی به صورت کلی عوض کند.

1-4-2   

انتخاب موضوع تحقیقاتی

یکی از تکنیکهایی که به ما کمک می کند تا موضوع تحقیق مناسبی را پیدا کنیم مشورت با متخصصین رشته خودمان است. این افراد بعضا جنبه هایی از سوال تحقیق را تحلیل می کنند که شاید به راحتی به نظر ما نرسد. به همین منظور در صورت عضویت در وب سایت می توانید از خدمات مشاوره با متخصصین ما بهره مند شوید و به صورت خاص، سوالات تحقیق خودتان را به آنها عرضه کنید و نظرات آنها را در این زمینه جویا شوید.

1-4-3   

گفتیم که اول منبعی که دستمان می رسد را بررسی کنیم که بدرد می خود یا نه و اگر بدردمان می خورد آن را مرور کنیم، پس چگونه تا وقتی مقاله، کتاب یا منبعی را نخواندیم می توانیم بفهمیم برای ما مناسب است یا نه؟ (چطوری انتخاب کنیم وقتی که هنوز نخونده ایم؟)

تکنیکهای مختلفی به ما کمک می کنند تا بدون اینکه نیاز باشد که یک مقاله یا کتاب را خط به خط مطالعه کنیم، بفهمیم که اصلا به درد مرور ادبیات ما می خورد یا نه. تکنیک اول را که در این درس توضیح دادیم تکنیک مطالعه عقابی (یا مطالعه گزینشی) مقاله است. دو تکنیک دیگر هم وجود دارد. یکی تکنیک استفاده از مقالات مرور ادبیات در زمینه تحقیق ماست. این مقالات که معمولا در مجلات معتبر چاپ می شوند، تصویری کلی از حوزه های مرتبط با یک موضوع ارایه می کنند و مشخص می کنند که منابع مختلف به چه بخشی یا زاویه ای موضوع مورد نظر مرتبط می شوند. تکنیک بعدی در یافتن مقالات مرتبط، استفاده از تکنیک ارجاعات پیشرو (Forward citation) و ارجاعات پس رو (Backward citation) است. در این روش، شما اول یک مقاله مرتبط با موضوع خودتان را پیدا می کنید. سپس تلاش می کنید از بین مقالاتی که به این مقاله ارجاع داده اند و یا مقالاتی که در لیست منابع این مقاله هستند به صورت گزینشی مقاله های مرتبط با موضوع خودتان را انتخاب کنید. نحوه دقیق استفاده از این تکنیک را در درسهای بعدی می توانید فرابگیرید.

1-4-4   

1- به نظر شما رابطه بین سوال تحقیق و فرضیه تحقیق چیست؟

2- آیا همه تحقیق ها می بایست حتما فرضیه تحقیق هم داشته باشند؟

 

اگر سوال تحقیق ناظر به یافتن یک رابطه علی-معلولی باشد، معمولا می تواند به شکل یک گزاره غیر سوالی که یک رابطه علی معلولی را بیان می کنند نوشته شود. این گزاره، فرضیه نام دارد. مثلا سوال "آیا هرچه سطح سواد پدر و مادر بالاتر برود، احتمال درس خوان بودن بچه های آنها بیشتر می شود؟" را در نظر بگیرید. این سوال در مورد یک رابطه علی-معلولی است. حالا این سوال را می توانیم به شکل یک فرضیه تحقیق، یعنی یک رابطه علی-معلولی احتمالی (که قرار است صحتش بررسی شود) بازنویسی کنیم: "هرچه سطح سواد پدرو مادر بیشتر شود، احتمال درس خوان بودن بچه های آنها نیز بیشتر می شود". معمولا در رویکردهای پویزیتیویستی به تحقیق و به صورت خاص در تحقیقهای کمی، تعریف فرضیه تحقیق مهم است چراکه تلاش محقق برای این است که بتواند شواهدی جمع کند که فرضیه تحقیق را ابطال کند.

اما در تحقیق هایی که رویکردهای تفسیرگرایانه یا ساختارگرایانه دارند (که بیشتر در تحقیق های کیفی مشاهده می شوند) تعریف فرضیه تحقیق زیاد مطرح نیست و همان سوال تحقیق برای شروع تحقیق کفایت می کند.

1-4-5   

آیا روایی تحقیق مهم تر است یا پایایی آن و به علاوه در متدولوژی تحقیق اول کدامیک از این دو مسئله را باید در نظر گفت؟

اول باید وارد ده شد، بعدا سراغ کدخدا را گرفت. یعنی روایی تحقیق مهمتر از پایایی است چونکه اگر پاسخ غلطی را ولو با دقتی بسیار بالا به دست بیاوریم، فایده ای ندارد. اما بخش قابل توجهی از مسایلی که متضمن روایی و پایایی تحقیق هستند، به صورت همزمان در مراحل طراحی تحقیق و اجرای آن بایستی در نظر گرفته شود. نکته بعدی اینکه، بعضی از اقداماتی که در طراحی تحقیق انجام می دهیم، مانند انتخاب نمونه آماری، به صورت همزمان روایی و پایایی را می توانندافزایش بدهند. اما نکته مهم این است که اگر جایی به دلایل محدودیتهای تحقیق (مثلا محدودیت در انتخاب نمونه تحقیق) لازم شد که اولویت بکنیم، باید اولویت را به روایی بدهیم.

1-4-6   

آیا انواعی از مقاله هست که نیازی به انجام تحقیق نداشته باشد یا حداقل بعضی از مراحل تحقیق را نیاز نداشته باشد؟

بله! مقالات مرور ادبیات و مقالات تئوریک معمولا بخش مطالعات میدانی ندارند. به عبارت دیگر، این مقالات بر روی مطالعات صورت گرفته قبلی استوار هستند و مستقیما با موضوع مورد بررسی سروکار ندارند. اما این به این معنی نیست که روشمند نیستند. اتفاقا تاکید بسیار زیادی است که مقالات مرور ادبیات و تئوریک حتما بر اساس روش های سیستماتیک تحلیل و استدلال تدوین شوند.

 

 

  1. خرید بسته آموزش مقاله نویسی با یک تماس
  2. خرید کتاب آموزش مقاله نویسی با یک تماس

 جهت تهیه بسته آموزش مقاله نویسی با قیمت 69000 تومان می توانید از طریق یکی از گزینه های زیر اقدام نمایید:

  • با شماره  30-66498929 تماس حاصل نموده و بسته را سفارش دهید.
  • با مراجعه به آدرس تهران، میدان انقلاب، بین خ فروردین و اردیبهشت، ساختمان 1474، ط اول، انتشارات کتابخانه فرهنگ، به صورت حضوری بسته را خریداری نمایید.

 جهت تهیه کتاب 25 اصل اساسی مقاله نویسی با قیمت 8000 تومان می توانید از طریق یکی از روش های زیر اقدام نمایید:

  • با شماره 30-66498929 تماس گرفته و پس از سفارش کتاب خود را از طریق پست دریافت نمایید.
  • با مراجعه به آدرس تهران، میدان انقلاب، بین خ فروردین و اردیبهشت، ساختمان 1474، ط اول، انتشارات کتابخانه فرهنگ، به صورت حضوری کتاب را خریداری نمایید.